Sprawozdanie Finansowe jest dokumentem, przedstawiającym wynik finansowy m.in. spółki z o.o. Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczonego sprawozdania finansowego przewidzianego przez ustawę o rachunkowości w formie załącznika numer 4. Takie uproszczone sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz zamiast informacji dodatkowej - informacji uzupełniającej do bilansu. Dodatkowo jednostka mikro może nie przygotowywać sprawozdania z działalności podmiotu, jeżeli znajdzie się taka wzmianka w samym sprawozdaniu.
Standardowy termin dla sporządzenia sprawozdania finansowe upływa z 31 marca każdego roku (wygenerowania oraz podpisania przez zarząd oraz osobę sporządzającą).
Standardowy termin dla zatwierdzenia sprawozdania finansowego upływa z 30 czerwca każdego roku (zatwierdzenia uchwałą zgromadzenia wspólników spółki).Standardowy termin dla złożenia w Sądzie zatwierdzonego sprawozdania finansowego wraz z uchwałami przez tzw. Repozytorium Dokumentów Finansowym prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości upływa w terminie 15 dni od podjęcia uchwały o zatwierdzeniu Sprawozdania.
Z uwagi na cyfrowy charakter dostarczania dokumentacji do Sądu, do Urzędu Skarbowego nie składa się już dokumentów sprawozdawczych, Urząd Skarbowy pobiera bowiem dane automatycznie z RDF Ministerstwa Sprawiedliwości.
UWAGA! System RDF Ministerstwa Finansów działa w pełni w sposób prawidłowy wyłącznie w przeglądarce Google Chrome, niestety w przypadku Safari, Microsoft Edge lub Mozilla można napotkać się na przeróżne błędy tego portalu.
1. Podpisanie sprawozdania finansowego ePUAP (profilem zaufanym) - standardowo do 31 marca
Sporządzone e-sprawozdanie finansowe w formacie XML (UWAGA: nie w pdf - ten ma charakter wyłącznie techniczny lub poglądowy) należy podpisać elektronicznie. Podpis musi zostać złożony przez wszystkie osoby zasiadające w zarządzie podmiotu.
Można tego dokonać na dwa sposoby:
a) profilem zaufanym (ePUAP) - jest to sposób najprostszy albo
b) kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W tym materiale podpowiadamy Państwu jak skorzystać z opcji a) - podpisu profilem zaufanym (epuap).
Najpierw należy udać się na stronę Ministerstwa Finansów do podpisywania profilem zaufanym "Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany" znajdującej się pod adresem:
Bezpośrednio na każdej ze stron należy postępować zgodnie z instrukcją składania elektronicznego podpisu dokumentu, w przypadku linku a) zaczynamy od kliknięcia przycisku "Start".
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_6dc474eca3bd421b90cb8b9b275009ec~mv2.png/v1/fill/w_980,h_527,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/37099a_6dc474eca3bd421b90cb8b9b275009ec~mv2.png)
Zostaniemy przeniesieni do następnej strony, gdzie będziemy wybierać typ podpisywanego dokumentu - należy wybrać opcję dla sprawozdania finansowego.
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_2aadfe9393a6405ab1a2f2ffacec552c~mv2.png/v1/fill/w_958,h_586,al_c,q_90,enc_avif,quality_auto/37099a_2aadfe9393a6405ab1a2f2ffacec552c~mv2.png)
Wybieramy "Podpisz lub sprawdź dokument",
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_74ee3d17575043dfa22151b7a6718a97~mv2.png/v1/fill/w_917,h_652,al_c,q_90,enc_avif,quality_auto/37099a_74ee3d17575043dfa22151b7a6718a97~mv2.png)
następnie wybieramy "Wybierz dokument z dysku",
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_041b48ae4578428fb409b7fa29c99e83~mv2.png/v1/fill/w_980,h_690,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/37099a_041b48ae4578428fb409b7fa29c99e83~mv2.png)
po czym wybieramy zapisany na dysku dokument XML sprawozdania finansowego.
Po dodaniu pliku pojawi nam się potwierdzenie, wybieramy "Podpisz".
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_51b2302e66544140a208616f35a7cb34~mv2.png/v1/fill/w_980,h_682,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/37099a_51b2302e66544140a208616f35a7cb34~mv2.png)
Zostaniemy przeniesieni na stronę profilu zaufanego - ePUAP (profil zaufany).
Jeżeli nie posiadamy konta e-puap, musimy je założyć - można tego dokonać w placówce Urzędu lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej, jeżeli natomiast posiadamy konto po prostu się logujemy,
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_b472ad6edf3843acaebbe86115826689~mv2.png/v1/fill/w_980,h_611,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/37099a_b472ad6edf3843acaebbe86115826689~mv2.png)
a następnie podpisujemy dokument wybierając "Podpisz podpisem zaufanym" i potwierdzamy wybierając "Potwierdź".
![](https://static.wixstatic.com/media/37099a_8475b2574aa5451d902cc3efd1892bfe~mv2.png/v1/fill/w_758,h_872,al_c,q_90,enc_avif,quality_auto/37099a_8475b2574aa5451d902cc3efd1892bfe~mv2.png)
Taki dokument pobieramy i zapisujemy na dysku w folderze firmowym - w bezpiecznym miejscu, którego nie zagubimy i łatwo odnajdziemy.
UWAGA: Jeżeli zarząd jest wieloosobowy, podpisany dokument należy przekazać następnej osobie zasiadającej w zarządzie, procedurę podpisania należy powtórzyć przez wszystkich członków zarządu.
UWAGA: Dla pewności możemy sprawdzić podpis dokumentu na stronie Ministerstwa pod adresem:https://moj.gov.pl/uslugi/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER załączając pobrany dokument.