top of page

Zarejestrowałem spółkę w eKRS i co dalej?

Rejestracja spółki z o.o. w Krajowym Rejestrze Sądowym (eKRS) to znaczący krok w procesie zakładania własnego biznesu. To jednak dopiero początek formalności, które muszą zostać dopełnione, aby spółka mogła legalnie działać. W niniejszym artykule omówimy, jakie kroki należy podjąć po rejestracji spółki, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zagwarantować prawidłowe funkcjonowanie firmy.



1. Opłacenie podatku PCC

Jeżeli rejestrowałeś spółkę za pośrednictwem systemu S24, procedura ta nie wymagała udziału notariusza. W przypadku, gdy umowa spółki nie była sporządzana u notariusza, konieczne jest samodzielne obliczenie i zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Należy to zrobić w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy spółki. W tym celu wypełnia się deklarację PCC-3 i składa ją w odpowiednim urzędzie skarbowym.


2. Założenie rachunku bankowego

Mimo braku bezpośredniego przepisu, który nakazuje spółkom posiadanie rachunku bankowego, wiele przepisów wymaga przeprowadzania rozliczeń przez banki. Brak rachunku bankowego może powodować problemy z księgowaniem transakcji w koszty podatkowe, dlatego jest to kluczowy krok. Otwierając konto, spółka musi przedstawić bankowi dokumenty rejestrowe oraz decyzje o nadaniu numeru NIP i REGON.


3. Złożenie wniosku NIP-8

W terminie 21 dni od dnia rejestracji spółki w KRS należy zgłosić do urzędu skarbowego dane uzupełniające za pomocą formularza NIP-8. W tym kroku zgłasza się również założony rachunek bankowy. Formularz NIP-8 pozwala na zaktualizowanie informacji o spółce, takich jak adres siedziby, dane kontaktowe oraz informacje o rachunku bankowym.


4. Złożenie wniosku VAT-R

Jeżeli spółka będzie podatnikiem czynnym podatku VAT, przed pierwszą czynnością opodatkowaną konieczne jest złożenie wniosku VAT-R. Wniosek ten jest wymagany także w przypadku, gdy spółka zamierza świadczyć usługi lub sprzedawać towary do innych krajów Unii Europejskiej, wówczas należy również zarejestrować się jako podatnik VAT-UE. Procedura ta umożliwia rozliczanie podatku VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych.


5. Rozpoczęcie prowadzenia księgowości

Zawarcie umowy spółki z o.o. oznacza obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Jest to złożony proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy, dlatego zaleca się skorzystanie z usług profesjonalnego księgowego. W ramach prowadzenia księgowości należy sporządzić bilans otwarcia, który jest podstawą dalszych działań księgowych spółki. Księgowy pomoże także w przygotowaniu odpowiednich polityk rachunkowości oraz w prowadzeniu ewidencji podatkowej.


6. Rejestracja spółki w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych

Kolejnym obowiązkiem jest rejestracja spółki w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Na wykonanie tego zadania mamy 14 dni od dnia rejestracji spółki w KRS. CRBR gromadzi informacje o osobach fizycznych, które sprawują kontrolę nad spółkami. Rejestracja jest bezpłatna i odbywa się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.


Podsumowanie

Po rejestracji spółki z o.o. w eKRS, przedsiębiorcy muszą dopełnić kilku ważnych formalności. Obejmują one opłacenie podatku PCC, założenie rachunku bankowego, złożenie wniosków NIP-8 i VAT-R, rozpoczęcie prowadzenia księgowości oraz rejestrację w CRBR. Każdy z tych kroków jest niezbędny, aby spółka mogła legalnie działać i rozwijać swoją działalność gospodarczą. Warto zatem zadbać o ich terminowe i prawidłowe wykonanie, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych w przyszłości.

bottom of page